DOGMA FS – prvý elektronicky celoodpružený cestný bicykel

Nová Dogma FS je synonymom pre cyklistické high-tech. Ide o elektronicky ovládaný celoodpružený model využívajúci DOGMA SMART ADAPTIVE SYSTEM. Celé zameranie systému je úplne jednoduché – poskytnúť komfort len vtedy, ak je to potrebné, bez toho, aby jazdec musel niečo riešiť. Systém DSAS sa dokáže automatický prispôsobiť terénu na základe podnetov, ktoré spracováva integrovaná riadiacia jednotka. Systém DSAS pozostáva zo 4 častí:

Predné odpruženie

Vpredu nájdete 20 mm zdvih, pričom o pruženie sa stará pružina, ktorá sa dá doladiť podľa hmotnosti jazdca. Dôležitou súčasťou je hydraulické tlmenie, ktoré spolupracuje s elektronikou a umožní rýchly lockout, ak nie je potrebné.

Zadné odpruženie

V zadnej časti nájdete zdvih 11 mm, pričom základom je elastomér, ktorý sa dá opäť prispôsobiť hmotnosti konkrétneho jazdca. Následne elektro-hydraulický systém reguluje chod z plne otvoreného stavu ku kompletnému uzamknutiu podľa terénu.

Inteligentná batéria

V sedlovej trubke je integrovaná LiPo batéria, ktorá celý systém poháňa a rovnako centrálna riadiaca jednotka. Tá je vybavená procesorom a senzormi, takže dokáže rozoznať stav povrchu vozovky a na základe toho sa „rozhodovať“.

Ovládacie prvky

V spodnej rámovej trubke je umiestnené integrované ovládanie celého systému (E-link). To umožní jednoduché ovládanie, zapnutie/vypnutie systému, zmenu z automatického na manuálne ovládanie a následne aj samotné zamykanie v manuálnom režime. Samozrejme celý systém komunikuje pomocou Bluetooth Low Energy alebo ANT+, takže sa všetko dá pekne pozrieť alebo nastaviť cez mobilnú aplikáciu.

Zaujímavé čísla na záver

Na rozbitom podklade dokáže DSAS systém pohltiť o 42 % viac vibrácií oproti „pevnému“ modelu a u vyšších rýchlostí sa to blíži až k 60 %.

Zaujímavosťou bolo porovnanie na známom úseku Carrefour de l“Arbre. Tam dokázal tento systém získať o 9,67 % väčšiu rýchlosť pri rovnakom výdaji energie, čo vo výsledku znamenalo, že na 2 km dlhom úseku získal jazdec cca 15 sekúnd.

zdroj: mtbiker.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Name *